Cameratoezicht
Een serie branden op het Endegeest terrein leidt tot een ongevraagd advies over de inzet van de camera’s op het terrein. De camera’s bij Rivierduinen staan gericht op de buitenruimte. De beelden werden wel bekeken, maar niet opgeslagen ivm privacy. De cliëntenraad meent dat de veiligheid van de cliënten een andere aanpak rechtvaardigt. De raad adviseert om de beelden 24 uur op te nemen. Als er dan weer brand wordt gesticht, kunnen de beelden bekeken worden voor mogelijke aanwijzingen.
Zoektocht naar woningen voor cliënten
Eerst heeft Rivierduinen het Bavo-terrein in Noordwijkerhout verkocht, toen bleek nieuwbouw voor de bijna 80 cliënten die nog op het terrein woonden, veel meer tijd te kosten dan gedacht. Tsja, had de afgelopen jaren maar naar de cliëntenraad geluisterd!! De cliëntenraad neemt het hele jaar deel aan de voorbereidende overleggen voor de verhuizing, met bewoners en staf en adviseert waar nodig. De bouwplaats ligt vlak naast de oude woonwijk, waar de huisjes toch echt een beetje uit elkaar begonnen te vallen. De cliëntenraad dringt erop aan toch minimaal onderhoud te plegen, anders gebeuren er nog ongelukken.
Veel later dan gehoopt wordt het nieuwbouwcomplex met plaats voor 40 cliënten opgeleverd. Stuifduin gaat het heten. De cliënten die in Stuifduin gaan wonen zijn erg blij met hun nieuwe woning. De oude huisjes kunnen nu worden gesloopt – maar helaas wonen daar nog 36 cliënten in. Als de directie zich dat eindelijk realiseert, volgt een gedreven zoektocht naar woonruimte door de hele regio. Deze leidt naar een half verlaten bejaardentehuis in Katwijk: Huize Salem. Rivierduinen huurt een deel van het gebouw en knapt in sneltreintempo 36 kamers op, zodat de cliënten niet dakloos worden. Respect! De verhuizing loopt vlekkeloos en de nieuwe omgeving, vlak bij de zee, doet de cliënten onverwacht goed. Maar Huize Salem is een tussenoplossing, die eigenlijk al gesloopt had moeten worden. Eén keer moeten verhuizen is al vervelend, twee keer nog erger, maar drie of vier keer? De cliëntenraad adviseert de directie dringend om wat meer pro-actief te handelen en bijv. rekening te houden met vertraging van nieuwbouw.
CORONA
Het jaar 2020 begon heel normaal, maar toen sloeg wereldwijd Corona toe.
Het hele land was in rep en roer. ‘Afstand houden’, de 1,5 meter maatschappij was een feit. De cliëntenraad mocht zijn kantoor in Rijnveste niet meer in. Contact met de achterban, bijv. afdelingsbezoek en kliniekbezoek, was ook niet meer mogelijk. Iedereen zat thuis.
De ongevraagde adviezen van de cliëntenraad richtten zich dit jaar vooral op de maatregelen die Rivierduinen treft om de zorg ‘zo normaal mogelijk’ door te laten gaan. E-health (dat is ggz-behandeling op de computer) was nooit echt populair, dus de cliëntenraad hield het hart vast toen er massaal werd overgestapt op digitaal behandelen via Zoom. Dat bleek minder problemen op te leveren dan verwacht. Vooral de jongere cliënten zijn natuurlijk gewend aan beeldbellen en maakten vrij moeiteloos de overstap naar het digitale contact. Voor ouderen was het even wennen, zowel voor de cliënten als de medewerkers. Er werd ook veel gewandeld met cliënten.
Speciaal voor de beschermde woonvormen adviseerden we om aandacht te hebben voor de communicatie over de maatregelen. Er werd soms alleen een briefje op de buitendeur gehangen dat er corona op de afdeling was. Bewoners wisten van niets, bezoek wist van niets. Blijkbaar was het super ingewikkeld om ergens een raam te vinden dat op een kiertje kan, zodat cliënt en bezoek elkaar tenminste kunnen zien en een gesprekje voeren.
In vergelijking met andere ggz-instellingen, bleken de cliëntenraden bij Rivierduinen behoorlijk buitenspel te zijn gezet. Er werden allemaal maatregelen getroffen voor alle cliënten, maar we zijn nooit om advies gevraagd.
Bravo Bavo
Eind 2017 wordt het Bavo-terrein eindelijk verkocht. Dat betekent echter dat er voor de 100 cliënten die daar nog wonen alternatieve woonruimte moet worden gezocht. De cliëntenraad laat de directie weten het jammer te vinden dat men zich niet veel eerder heeft gerealiseerd dat de woningmarkt op slot zit. Daar is immers de afgelopen 10 jaar al vaak genoeg voor gewaarschuwd als weer een belofte om op het Bavoterrein nieuwe klinieken te bouwen definitief niet doorging. In 2013 hebben teleurgestelde bewoners een petitie met honderden handtekeningen aan de Raad van Bestuur aangeboden en is het probleem van de doorstroming zelfs expliciet ter sprake gekomen. De huidige directie zegt toe dat niemand “op straat” zal komen te staan. Dat geloven we graag, maar vrezen wel dat een kamer in Groningen als een aanvaardbaar alternatief zal worden aangeboden.
Een dure inloop?
Voor de zoveelste keer dreigt sluiting van De Poolster: de laagdrempelige inloop, voor en door cliënten van Rivierduinen. Wederom geeft de gemeente Katwijk aan dat de inloop te duur zou zijn. De cliëntenraad begrijpt er niets van en vraagt bij de directie de cijfers op. Die legt de vraag neer bij Movens, maar gedurende geheel 2017 (en verder) blijft het antwoord uit. Inmiddels zijn gemeentes zelf verantwoordelijk voor de opvang van de eigen kwetsbare inwoners. De gemeente Katwijk ziet haar dwaling in en zegt toe de Poolster voorlopig open te houden.
Verzwaard hygiëne-advies
Een bewoner van de HIC wendt zich ten einde raad tot de cliëntenraad: hij heeft een super vieze wc-borstel en men weigert om een nieuwe te leveren. Gelukkig blijkt één frons van de kersverse directeur genoeg.
Doet u mij maar geen foto! Het jaar 2017 begint goed: tegen de huisregels in loopt een medewerker tijdens een open dag overal foto’s te maken. De cliëntenraad zorgt direct voor het eerste advies van het jaar: nogmaals de huisregels onder de aandacht van de medewerkers brengen.