Als u als potentiële klant bij Rivierduinen binnenloopt, om cliënt te worden, heeft u al een verwijzing van uw huisarts achter de rug. Zo niet, dan blijft het dagverse en immer wisselende aanbod onbereikbaar en mag u meteen weer naar buiten. Aan de deur wordt niet verkocht.Ook mét een verwijzing bent u nog niet automatisch klant of cliënt. Eerst vindt het officiële eerste gesprek (ook wel intake of kennismakingsgesprek genoemd) plaats met een behandelaar die wellicht uw eigen behandelaar gaat worden. Makkelijker kunnen we het nu even niet maken.
Tijdens dit eerste gesprek staat ú centraal – en met name de klachten waarvan u in het dagelijks leven dagelijks last heeft. Ook als u meent dat u alleen last heeft van andere mensen, kan het mogelijk toch ook aan u liggen. Om dit uit te sluiten neemt een behandelaar samen met u uw levensloop kort door en worden de knelpunten geïnventariseerd. Als eenmaal een diagnose is gesteld, beginnen de onderhandelingen. U heeft nu wat en wilt daar iets voor (of tegen), Rivierduinen heeft een passend aanbod: in eerste instantie een (zorg)programma, met eventueel later in het traject persoonlijke details om uiteindelijk tot maatwerk te kunnen komen.
Hopelijk denkt u nu niet aan een schreeuwerige tv-show, een soort Pimp my Patient. Bij het aanmeldingstraject bent u zelf aanwezig en u mag iemand meenemen om samen met u goed op te letten. U mag uw wensen uitspreken voor een bepaalde behandeling (vraag de gratis catalogus mee!), u mag een voorkeur aangeven voor (of tegen) een behandelaar – bijvoorbeeld type (psycholoog, psychiater, psychotherapeut) of sekse (man, vrouw). Geef duidelijk aan wat u wilt en niet wilt.
Het komt helaas soms voor dat de onderhandelingen een voor u niet gewenst resultaat hebben. Wat u nodig heeft, is niet altijd op voorraad; dit kan een zorgprogramma zijn, maar ook een specifieke behandelaar. Rivierduinen heeft veel specialiteiten in de schappen liggen, maar soms moeten deze worden bijgevuld, met wachttijden tot gevolg. Soms is een voor u geschikte behandeling gewoonweg niet in het assortiment opgenomen of er inmiddels uit verdwenen. Soms liggen de groothandels dwars en blijft de toevoer van nieuwe producten beperkt. Houdt u er dan rekening mee dat uw onderhandelingspartner de verplichting heeft u door te verwijzen naar een plek waar men u beter van dienst kan zijn.
Mocht u zich als koning als hofnar behandeld voelen of dreigt een voortijdige, onvrijwillige abdicatie, schroom niet om contact op de nemen met uw trouwe volgelingen in de Cliëntenraad.