CR Kind&Jeugd WINT cliënt-in-beeld prijs

Client in Beeld PrijsDe Cliëntenraad Kinderen en Jeugd heeft met hun ‘Wachtkamertournee’ de juryprijs 2017 gewonnen.  Elk jaar reikt de Landelijke Cliëntenraad twee Cliënt in Beeld-prijzen uit voor ideeën die als voorbeeld kunnen dienen voor andere cliëntenraden. Het thema van dit jaar: “We houden een spiegel voor”.
Tijdens het landelijke congres van de LCR op 6 april werden de winnaars bekend gemaakt.

 

Cliënt-in-Beeld Prijs

De wachtkamertournee
Directeur Rita Zijlstra van het centrum Kinderen en Jeugd GGZ over de wachtkamertournee: “Het is uniek dat wij een cliëntenraad hebben die bestaat uit alleen kinderen en jeugd. Dat komt niet of nauwelijks voor in de ambulante hulpverlening in Nederland. Niet alleen hun bestaan maar ook hun bijdrage is uniek, zo blijkt ook uit de nominatie. Daar zijn we trots op en hun inbreng is heel waardevol. Ieder jaar bezoekt de cliëntenraad met een checklist en een fotocamera in de aanslag onze wachtruimtes. Daarna maken zij een verslag en geven zij ons tips en aanbevelingen, waarmee we dan aan de slag gaan. Met als gevolg dat onze wachtruimtes elk jaar beter worden. Maar ook dat we zelf anders leren kijken; vanuit de ogen van onze cliënten. Omdat je zelf niet in de wachtruimte zit, zie je snel wat over het hoofd. Het gaat soms om eenvoudige aanpassingen, met veel resultaat. Door bijvoorbeeld alleen de stoelen anders neer te zetten, bleek er meer privacy te ontstaan en werd het informatiemateriaal beter zichtbaar. Sinds vorig jaar bieden we meer en gevarieerder speelmateriaal en tijdschriften voor de jeugd van rond de tien jaar. Die bleken er in het onderzoek minder goed vanaf te komen dan jongere kinderen en pubers. Ook zijn  brandblussers beter zichtbaar opgehangen. Je hoort het, de raad let echt op heel veel aspecten; van privacy tot hygiëne en veiligheid en van voldoende informatie tot sfeer. Ook de toiletten en de bereikbaarheid worden niet vergeten. Dit jaar heeft de raad extra gelet op de faciliteiten voor rolstoelgebruikers.
Natuurlijk streven wij ernaar dat onze cliënten zo min mogelijk tijd in wachtkamers doorbrengen maar als dat toch nodig is, dan willen wij er voor zorgen dat het wachten zo aangenaam mogelijk is. De  jaarlijkse wachtkamerrondes van onze cliëntenraad helpen hier enorm bij!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.