Onafhankelijke Klachtencommissie

Klachten-300x200

De Centrale Cliëntenraad (CCR) sprak met een lid van de onafhankelijke klachtencommissie. Cliënten kunnen hier met hun klachten over, bijvoorbeeld, bejegening of gedwongen behandeling terecht. De CCR vernam tot alle tevredenheid dat de commissie heel zorgvuldig met alle klachten omgaat; cliënten vinden hier echt een luisterend oor.

Meer informatie; de procedure voor suggesties en klachten  en de klachtencommissie van Rivierduinen.

Meldactie GGZ!!

Protest_578x387

Er vinden bezuinigingen plaats in de GGz. Onlangs heeft Rivierduinen het ontslag van honderden personeelsleden aangekondigd. Cliënten en hun naasten maken zich ongerust, zeker omdat zij tot nu toe niet worden geïnformeerd over wat de praktische gevolgen van dit ontslag zijn voor hun zorg. Zorgbelang Zuid-Holland en de samenwerkende Regionale Cliënten Organisaties GGz (RCO’s) starten daarom gezamenlijk een meldactie.

Meld ons wat u als cliënt (of naaste) merkt van de veranderingen en bezuinigingen op de geestelijke Gezondheidszorg (GGz) en jeugd-GGz. Dit kan bijvoorbeeld onzekerheid over de voortzetting van een behandeling zijn, toegenomen wachttijden of onduidelijkheid over de vervanging van de behandelaar.

U kunt het melden via het digitale formulier op de website www.zorgbelang-zuidholland.nl Als u vragen heeft over het formulier kunt u bellen met Stichting ZON (ook ZON heeft een meldpunt !) , tel. (071) 514 74 21. Ten slotte kunt u op social media van u laten horen door de hashtag #meldactieggz te gebruiken.

Duidelijkheid en zichtbaarheid gevolgen
Zorgbelang Zuid-Holland en de Regionale Cliënten Organisaties GGz bundelen alle meldingen en bespreken dit waar nodig. We streven naar antwoorden en oplossingen op alle zaken die worden gemeld. Hiermee willen we bereiken dat er duidelijkheid komt voor cliënten en dat de problemen die de veranderingen met zich meebrengen zichtbaar worden.

Adressen Regionale Cliënten Organisaties GGz

Midden-HollandZOG MH

Tielweg 3

Gouda

Tel. (0182) 51 90 60 www.zogmh.nl

Zuid-Holland Noord Stichting ZON

Hooigracht 12

Leiden

Tel. (071) 514 74 21 www.zonzh.nl

Haaglanden Kompassie Regentesselaan 108

Den Haag

Tel. (070) 427 32 40 www.kompassie.nl

Rijnmond Basisberaad Rijnmond Batavierenstraat 15 Rotterdam

Tel. (010) 466 59 62 www.basisberaad.nl

 

Centrale Cliëntenraad over de bezuinigingen in de GGZ

broekriem

Artikel in het Leidsch Dagblad

De Centrale Cliëntenraad (CCR) heeft onlangs een gesprek gevoerd met het Leidsch Dagblad in reactie op een eerder artikel in deze krant over de bezuinigingen bij Rivierduinen. In het verslag van het gesprek dat woensdag 16 juli zal verschijnen, gaat de CCR dieper in op de onderliggende problematiek van de bezuinigingen. Ook legt de CCR uit op welke wijze haar advies over deze ingrijpende reorganisatie tot stand is gekomen en op welke punten de Raad van Bestuur de CCR tegemoet is gekomen.

call action

Landelijk initiatief

De Centrale Cliëntenraad (CCR) van Rivierduinen is initiatiefnemer om landelijk aan de bel te trekken en een noodsignaal af te geven over de gevolgen voor cliënten van alle bezuinigingen in de GGZ. De CCR wil andere cliëntenraden vragen om dit manifest te ondertekenen en wil via het Landelijk Platform GGZ en het LOC,  het landelijk overleg van cliëntenraden, de zorgen onder de aandacht brengen van politiek en betrokkenen.

Gesprekken teammanagers

images

Tussen al het bezuinigingsgeweld binnen Rivierduinen door gaat de geplande reorganisatie genaamd Rivierduinen 2.0 onverminderd verder. Naast de samenvoeging van basiscentra en het werken met zorgfuncties is ook de managementlaag daarop aangepast. Dit betekent dat er heel wat teammanagers benoemd zijn. Afgesproken is dat de teammanagers die in de herstelondersteunde psychiatrie worden aangesteld een gesprek zullen voeren met de betrokken cliëntenraden en -commissies. Veel leden van deze raden zijn dan ook de afgelopen weken actief geweest en ze hebben gesprekken gevoerd met soms bekende maar soms ook nieuwe teammanagers.

 

Veranderingen voor cliënten door bezuinigingen

geld-bezuinigen

Er moet flink worden bezuinigd in de zorg. Ook Rivierduinen heeft een merkbaar krapper budget gekregen.

Bij Rivierduinen zullen meer dan honderd arbeidsplaatsen moeten verdwijnen. Dit betreft onder meer directeuren, receptionisten, maar ook therapeuten en verpleegkundigen. Hoewel geprobeerd wordt om zoveel mogelijk de bezuinigingen te laten plaatsvinden bij de ondersteunende diensten, is er niet aan te ontkomen dat dit ook behandelaren treft.

Rivierduinen zet alles op alles om problemen voor cliënten tot een minimum te beperken. De cliënten voor wie iets gaat veranderen krijgen hierover een brief en worden zo veel mogelijk persoonlijk geïnformeerd. De komende maanden wordt hard gewerkt om de gevolgen van de bezuinigingen te beperken en de best mogelijke zorg te kunnen blijven bieden. In de dagelijkse gang van zaken kunnen cliënten hiervan enige hinder ondervinden, zoals bijvoorbeeld het verschuiven van contactmomenten. Cliënten die vragen hebben, kunnen altijd terecht bij hun eigen behandelaar.

Bron: rivierduinen.nl 

Opening Weggeefwinkel een succes!

foto 3-1

Afgelopen zaterdag (15-2-14) opende de Weggeefwinkel in Oegstgeest voor de eerste keer haar deuren in het Kruispunt. Dit initiatief van de Cliëntenraad GGZ Leiden/ Duin & Bollenstreek is naar voorbeeld van de succesvolle weggeefwinkel van Truus de Jager in Gouda.

foto

Rekken vol met kleding  maar ook veel verzorgingsproducten, boeken en puzzels waren beschikbaar voor de circa 30 bezoekers.

foto 2-1 foto 4

De Weggeefwinkel is elke eerste en derde zaterdag van de maand geopend!