Gezocht: ervaringen met passende langdurige zorg en ondersteuning

Gezocht: mensen die willen vertellen over hun ervaringen met het vinden van passende langdurige zorg en ondersteuning 

Landelijk Platform GGz doet op verzoek van het ministerie van VWS onderzoek naar de wijze waarop mensen met psychische klachten langdurige zorg en ondersteuning vinden.

Heeft u recent (dus na 1 januari 2015) ervaring gehad met het zoeken naar langdurige zorg en ondersteuning bij uw psychische klachten? Of bent u familielid van iemand met die ervaring? Dan willen wij graag met u (samen) praten over de volgende punten:

  • Krijgt u hulp van familie/naasten?    Is dat voldoende of heeft u behoefte aan meer of andere zorg/ondersteuning?
  • Kunt u informatie over de mogelijkheden voor zorg/ondersteuning goed vinden?
  • Weet / wist u waar u naar toe moet gaan voor het aanvragen van zorg/ondersteuning?
  • Met wie heeft u allemaal te maken bij (het vinden van) de zorg/ondersteuning?
  • Hoe lang duurde het voordat de zorg/ondersteuning geregeld was?
  • Sluit de zorg/ondersteuning aan bij uw behoefte?

Het LPGGz wil de resultaten uit dit onderzoek gebruiken om naar het ministerie van VWS duidelijk te maken hoe mensen met psychische klachten gemakkelijker passende zorg en/of ondersteuning kunnen vinden. U kunt helpen door uw ervaringen met ons te delen, zodat wij weten wat er goed gaat en wat er beter moet.

We onderzoeken diverse situaties: • U kunt zich aanmelden als u zelfstandig thuis woont met mantelzorg, of • als u thuis woont met professionele zorg en /of ondersteuning, bijvoorbeeld via de ZVW of via de WMO (gemeente). Mogelijk heeft u een PGB.

Daarnaast zijn we ook op zoek naar mensen die • in een beschermde woonvorm zijn gaan wonen met zorg en ondersteuning, of • in een kleinschalig wooninitiatief met zorg en ondersteuning zijn gaan wonen met PGB.

En tot slot zoeken we ervaringen van een specifieke groep, namelijk jongvolwassenen (18-25 jaar) met autisme, die • thuis professionele zorg en ondersteuning krijgen, of • in een wooninitiatief wonen met zorg en ondersteuning en PGB.

Als u wilt deelnemen aan dit onderzoek en uw ervaringen wilt delen, plannen we een persoonlijk interview bij u thuis of op een locatie van uw voorkeur. Een medewerker van LPGGz of van Ypsilon zal het gesprek met u voeren. Een familielid mag desgewenst ook bij het interview aanwezig zijn. De gesprekken vinden plaats in de periode september-november 2016.

Aanmelden Ik meld me aan voor dit onderzoek

Gezocht: Nieuwe leden uit Gouda voor Cliëntenraad

De Cliëntenraad Alphen aan den Rijn/Gouda bestaat op dit moment uit 9 leden en een ondersteuner. De verhouding van leden vanuit Alphen ten opzichte van Gouda is een beetje scheef. Daarom zijn wij dringend op zoek naar nieuwe leden vanuit Gouda.

Heb je zin om je in te zetten voor de belangen van cliënten van het centrum Alphen aan den Rijn/Gouda of wil je meer informatie over het lidmaatschap van de cliëntenraad neem dan contact met ons op.

Je kan bellen naar 0611 346 237 of mail clientenraadalphengouda@rivierduinen.nl

Gewoon doen!

Logo Clientenraad GGZ 3200px

CR Alphen/Gouda doet onderzoek naar openingstijden Poliklinieken

Tijdens een regulier overleg tussen de Cliëntenraad (CR) en de manager Poliklinieken komt de vraag naar voren of er bij onze achterban behoefte is aan een avond openstelling van de poliklinieken van ons centrum. Dat is voor de CR aanleiding geweest om kort onderzoek te doen naar deze vraag.

We hebben gekozen voor een enquête onder onze cliënten in de wachtkamers van alle drie de locaties van ons centrum. We hebben de cliënten een aantal korte vragen gesteld en deze vastgelegd op een enquêteformulier.

Het onderzoek zelf is uitgevoerd door leden van de CR en heeft plaatsgevonden op 12, 13 en 14 juli 2016 van 09:00 – 12:30. Iedere dag op een andere locatie.

Resultaten

In het totaal hebben we 59 cliënten gesproken. Negen cliënten (15% van de ondervraagden) wilden niet meewerken aan het onderzoek. Van de overige 50 heeft 60% behoefte aan openstelling van de polikliniek buiten de reguliere kantoortijden.

Op de vraag op welke dagen de cliënten dan de avond afspraken zouden willen kwam een lichte voorkeur voor de maandag en woensdagavond naar voren. Met voorkeurstijden van 18.00 tot 21.00 uur.

Tijdens onze gesprekken zijn we de volgende opmerkingen regelmatig tegen gekomen.

  • Ik werk nu niet, dus maakt me de tijd niet uit maar als ik zou werken dan zou ik zeker ’s avonds willen komen.
  • Eigenlijk is het logisch om ook ’s avonds open te zijn. Ik kan nu ook in de avonduren bij mijn tandarts en fysio terecht.
  • Ik zou het fijn vinden want dan hoef ik geen tijd van mijn baas op te nemen.
  • Graag afspraken in de avond maar dan wel met mijn eigen behandelaar.Op basis van de gevoerde gesprekken kunnen we concluderen dat een ruime meerderheid (60 %) belangstelling heeft voor avond openstelling van de poliklinieken. Dit percentage zal nog hoger uitvallen als we daar ook de antwoorden van de cliënten bijtellen die op dit moment niet werken maar in onze gesprekken aangaven dat als ze wel zouden werken ze zeker ’s avonds hun gesprekken zouden willen voeren.

Conclusie

Op basis van de gevoerde gesprekken kunnen we concluderen dat een ruime meerderheid (60 %) belangstelling heeft voor avond openstelling van de poliklinieken. Dit percentage zal nog hoger uitvallen als we daar ook de antwoorden van de cliënten bijtellen die op dit moment niet werken maar in onze gesprekken aangaven dat als ze wel zouden werken ze zeker ’s avonds hun gesprekken zouden willen voeren.

Aanbeveling

Op basis van het onderzoek doet de CR de volgende aanbeveling:

Begin gedurende een proefperiode van een half jaar met een openstelling van één avond per week. Kies daar de maandagavond voor en hou tijden aan van 18.00 tot 20.00. Zorg er wel voor dat de cliënten hun eigen behandelaar houden. Monitor de opkomst en peil in die proefperiode, via de behandelaren, bij de (overige) cliënten of er verdere belangstelling hiervoor bestaat.

PDF van het onderzoek: Rapportage onderzoek openingstijden polikliniek Alphen def

 

Nieuwsbrief Juli 2016 Clientenraad Alphen aan den Rijn / Gouda

Logo Clientenraad GGZ 3200pxBeste lezer,

Voor u ligt de vierentwintigste editie, de tweede dit jaar, van de nieuwsbrief van de Cliëntenraad Alphen aan den Rijn / Gouda

In deze editie zal Ronald wat afkortingen uitleggen zodat jullie weten wat sommige afkortingen betekenen. U vindt een verslag van de informatie avond bij de gemeente Alphen aan den Rijn. Er is nieuws uit de GGZ door Korsjan.

Een ongevraagd advies over WiFi door Ronald en weer een recept door Patty. Een boek recensie, een oproep om samen sterk tegen stigma te staan en als laatste zijn wij nog steeds op zoek naar nieuwe leden voor de Cliëntenraad, vooral uit Gouda

Wij wensen u veel leesplezier,

Ellen Karstel, voorzitter

De gehele nieuwsbrief vind u hier: Nieuwsbrief Clientenraad juli 2016

Geslaagde 1 april grap

PERSBERICHT                                                                   01-04-2016

De Centrale Clientenraad krijgt zetel in Raad van Bestuur GGZ Rivierduinen

Vooruitlopend op de nieuwe wetgeving (Wet Medezeggenschap Zorg Cliëntenraden no.2016/14 die naar verwachting medio 2017 geëffectueerd zal worden) heeft de Raad van Bestuur van GGZ Rivierduinen besloten om per vandaag de voorzitter van de Centrale Clientenraad op te nemen in de Raad van Bestuur van de zorg-instelling voor de Geestelijke Gezondheidszorg.

CCR voorzitter Caroline Angenent is blij verrast: “Ik wist natuurlijk wel dat dit zou gaan spelen. Onze nieuwe bestuurder had mij hiervoor informeel al gepolst maar de snelheid van handelen heeft me zeker verrast. Ik zal mijn taken voortvarend opnemen en,” zo voegt zij toe met veel gevoel voor understatement: “zal toch mijzelve blijven en zeer benaderbaar voor onze cliënten.”

De Centrale Clientenraad is verheugd met het doortastende optreden van de Raad van Bestuur. Hiermee laat GGZ Rivierduinen zien dat zij de cliënt-medezeggenschap hoog in het vaandel heeft staan. De volgende stap is dat de lokale cliëntenraden een plaats in de centrum directies gaat krijgen.

Het eerste speerpunt van de nieuwe bestuurder wordt het juist positioneren van de ervaringsdeskundigheid binnen de organisatie. Daartoe wordt op 7 april 2016 al een symposium georganiseerd.

Ronald Geurts zal de dagelijks bestuur taken voorlopig van Caroline overnemen.

Noot voor redactie niet voor publicatie: voor verdere inlichtingen over dit bericht kunt u contact opnemen met:

Symposium Ervaringsdeskundig en NU?

7 April 2016 van 10.30 – 15.00 uur

Receptiegebouw GGZ Rivierduinen

Endegeesterstraatweg 5, 2342 AJ Oegstgeest.

U bent van harte welkom!

 

Nieuwsbrief maart 2016 Cliëntenraad Alphen aan den Rijn / Gouda

Logo Clientenraad GGZ 3200pxBeste lezer,

Voor u ligt de drieëntwintigste editie van de nieuwsbrief van de Cliëntenraad. Deze nieuwsbrief staat in het teken van verandering.

Sinds 1 januari is er veel veranderd in de Cliëntenraad en de GGZ. Anneke Bruné heeft,  na bijna 10 jaren voorzitter van de Cliëntenraad te zijn geweest, afscheid genomen. We willen haar via deze weg nogmaals heel erg hartelijk bedanken voor haar jarenlange inzet voor de Cliëntenraad.  We wensen Anneke veel geluk en gezondheid toe. Vanaf 1 januari is er een nieuwe voorzitter gekozen.

In dit nummer zal Ronald Geurts de veranderingen in de Cliëntenraad beschrijven. Ruud Remmerswaal verteld over de Bor, Tor en Sor. Het IHT wordt ook uitgelegd door Ronald Geurts. Ook is er weer een lekker recept door Patty de Vreede. En tot slot een tweetal artikelen door Korsjan Punt over algemeen GGZ nieuws en de centrale vraag: “Wie komt ons versterken?”

Wij wensen jullie veel leesplezier.

Tot de volgende keer.

Ellen Karstel, Voorzitter Cliëntenraad Alphen aan den Rijn en Gouda

Klik op de link: Opgemaakte Nieuwsbrief Clientenraad maart 2016

voor de nieuwsbrief van maart 2016.

Ellen Karstel nieuwe voorzitter Cliëntenraad Alphen/Gouda

Logo Clientenraad GGZ 3200px

Tijdens een buitengewone vergadering hebben de leden Ellen Karstel unaniem gekozen als nieuwe voorzitter van de Cliëntenraad GGZ Rivierduinen Alphen aan den Rijn & Gouda. Ellen is al geruime tijd een gewaardeerd lid van de raad en is – als oud voorzitter van de deelnemerscommissie – geen onbekende met de voorzittershamer. Wij zijn blij dat zij, per 1 januari 2016, het voorzitterschap op zich gaat nemen.

De Cliëntenraad wenst iedereen het beste voor het nieuwe jaar. Ook in 2016 blijven we ons hard maken voor de medezeggenschap en de belangen van onze cliënten. Heeft u tips, adviezen of informatie nodig van de Cliëntenraad bel of mail ons, wij zijn er voor u

November nieuwsbrief van Clientenraad GGZ Midden-Holland Rijnstreek

Schermafbeelding 2015-11-23 om 13.23.17nieuwsbrief

Lees hier de Opgemaakte Nieuwsbrief Clientenraad november 2015 (.doc) van de clientenraad GGZ Midden-Holland Rijnstreek

.. Cornelly, Ruud en Bart stel zichzelf aan u voor. Tevens bieden wij u een puur Hollands recept van Patty en laten we u kennismaken met Ineke Polet, de nieuwe geestelijk verzorgster op de kliniek in Gouda. U leest een interview met Koos Westendorp, de nieuwe directeur behandelzaken. Kortom een editie boordevol nieuwtjes en informatie.

Gezocht vrijwilliger onderhoud website cliëntenraden Rivierduinen

15 september 2015 – De Centrale Cliëntenraad Rivierduinen zoekt een vrijwilliger die de website van de cliëntenraden kan onderhouden. Neem een kijkje op www.clientenraden-rivierduinen.nl

logo CR website

De Cliëntenraden hebben sinds 2013 een eigen website waarop ze informatie over de cliëntenraden aan hun achterban presenteren. De website is gemaakt met wordpress en is vrij eenvoudig te onderhouden.

Wat moet je doen?

Tot de werkzaamheden behoren: het actualiseren van informatie op de verschillende pagina’s, het plaatsen van nieuwsberichten, het redigeren van de reacties, het updaten van wordpress – plugins en het bijhouden van de aan de website gekoppelde googleagenda met vergaderingen en bijeenkomsten. Dit alles aan de hand van de door de verschillende cliëntenraden aangeleverde informatie.

Gemiddelde tijdsinvestering  is ongeveer 1 uur per week

Belangstellenden kunnen een mail sturen aan centraleclientenraad@rivierduinen.nl

Leden voor digitaal clientenpanel gezocht!

discussievingers

Hoe voorkom je agressie in de zorg? Waar kunnen cliënten sporten? Welke e-health module is het meest succesvol? Zijn wijkteams een gouden greep?

De cliëntenraad van GGZ Rivierduinen is op zoek naar (ex-)cliënten die mee willen denken over zaken die voor cliënten van belang zijn. Het plan is om ongeveer vier keer per jaar een paar vragen per e-mail voor te leggen aan de leden van de klankbordgroep.

Heeft u een duidelijke mening over de zorg en bent u cliënt van GGZ Rivierduinen (geweest) dan komen wij graag met u in contact.

Stuur een e-mail naar centraleclientenraad@rivierduinen.nl en wij sturen u meer informatie over deelname aan de klankbordgroep.

NB Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met uw gegevens om en zullen deze niet verstrekken aan derden.